Triage gaat over het bepalen van de urgentie bij een hulpvraag. Er wordt gekeken naar wat de ernst is, wat prioriteit heeft en hoeveel tijd de zorg rondom deze vraag kost. Tiny Wentholt-Janssen van Archipel Zorggroep vertelt aan Vilans dat de website twee doelen heeft: ‘Ten eerste verpleegkundigen en verzorgenden sterker maken in hun werk door klinisch redeneren te ondersteunen. Daarmee draagt het bij aan de veiligheid voor onze bewoners. Het tweede doel is de werkdruk van de specialisten ouderengeneeskunde te verlagen. Nu telefoontjes met de arts beter worden voorbereid, kunnen zij hun werk gemakkelijker doen.’
Verpleegkundigetriage.nl geeft een overzicht van verschillende gezondheidsproblemen, zoals hoofdpijn en pijn op de borst. Zorgprofessionals doorlopen een serie vragen in een stappenplan dat gebaseerd is op landelijke protocollen. Op die manier stellen ze vast of een probleem wel, in mindere mate, of niet acuut is. De kleuren rood, oranje en groen laten dat zien. Is sprake van oranje of rood, dan kunnen zorgverleners een verpleegkundige of arts bellen.
Dit gebeurt volgens een belscript: voordat ze gaan bellen, noteren ze eerst zaken als naam en leeftijd, symptomen en een aantal vitale parameters, zoals de bloeddruk. Door eenzelfde instrument te gebruiken kunnen artsen met eenduidige symptoom- en cliëntinformatie tot een oordeel komen. Een e-learning leert verzorgenden en verpleegkundigen werken met de website.