Dit meldt beroepsorganisatie V&VN nadat zij NIVEL opdracht gaf om hier onderzoek naar te doen. De resultaten werden onlangs gepresenteerd in een rapport. Hierbij maakte het onderzoeksinstituut een knelpuntenanalyse bij zorgverleners van cliënten die zelf hun glucosewaarden monitoren. De drie belangrijkste knelpunten die gemeld werden door zorgprofessionals: de grote variatie in de voorlichting over het meten van glucosewaarden die cliënten krijgen van zorgprofessionals, de glucosewaarden worden onduidelijk of niet gerapporteerd worden in het cliëntendossier, en zorgverleners hebben het gevoel onvoldoende kennis te hebben over hoe de verschillende glucosemeters werken.
Scholingsmateriaal
Op basis van de resultaten van deze knelpuntenanalyse adviseerde NIVEL aan V&VN om te investeren in de implementatie van de landelijke Zorgstandaard Diabetes. Daarbij zouden passende praktijkproducten ontwikkeld kunnen worden, zoals een beslisboom of een overzichtskaart. Ook adviseert NIVEL om te investeren in het ontwikkelen van scholingsmateriaal voor verzorgenden en verpleegkundigen professionals over de voorlichting en ondersteuning van cliënten die zelf hun glucosewaarden monitoren.
Schrikboodschap
Diabetesverpleegkundige Mieke van Grunsven werkte mee aan de knelpuntenanalyse, meldt V&VN. Zij schetst een voorbeeld van verschillende interpretaties: ‘Een wijkverpleegkundige meet een glucosewaarde van 12 bij een mevrouw van 84 jaar. Dat is hoog en kan leiden tot de schrikboodschap dat de huisarts moet worden gebeld. Maar iemand die meer kennis heeft van diabetes weet dat het op die leeftijd helemaal niet zo erg is om een keer een hoge waarde te hebben. Dit kennistekort kan leiden tot verschillende interpretaties en verschillende boodschappen aan de cliënt.’