De carrièreperspectieven van verzorgenden zijn vrij beperkt, vertelt Anne van Kempen van ZGEM, die nauw betrokken was bij het opzetten van dit project: ‘Je werkt als verzorgende algauw veertig jaar lang in dezelfde functie, er is weinig loopbaanperspectief op inhoudelijk en financieel vlak. Veel verzorgenden gaan werken als eerste verantwoordelijke verzorgende en je kunt verpleegkundige worden, maar niet alle verzorgenden willen of kunnen dit. ZGEM vindt dat bij goed werkgeverschap vooral ontwikkelmogelijkheden voor verzorgenden horen.’
Expert Leren en Ontwikkelen
ZGEM probeert verzorgenden meer perspectief te geven door zogenaamde expertfuncties te ontwikkelen. De eerste verzorgenden zijn inmiddels aan de slag gegaan als expert Leren en Ontwikkelen. Zij reageerden op een vacature die ZGEM intern en extern had uitgezet. ‘We werden overspoeld door reacties’, vertelt Van Kempen, ‘verzorgenden die reageerden wilden zich verder ontwikkelen, of nieuwe taken die fysiek minder zwaar zijn.’
Salarisschaal hoger
Zo’n dertien verzorgenden startten vervolgens met het MBO certificaat tot expert Leren en Ontwikkelen. Dit opleidingstraject bestaat uit tien bijeenkomsten, waarna de deelnemers, na goede afronding, een landelijk MBO-certificaat krijgen. Hierdoor komen ze een salarisschaal hoger: schaal 40. De experts werken de hele werkweek in deze functie, elke week worden de experts vijf uur vrij geroosterd om gesprekken te voeren en werkbegeleiders te ondersteunen.
Verzorgende ig Lynn Schellekens – van den Oetelaar is een van hen. Toen ze de vacature voor deze functie zag, wist ze direct: dit is iets voor mij. ‘Ik werk nu acht jaar als verzorgende ig, en vanaf dag één hield ik me bezig met de begeleiding van leerlingen. Daar haal ik altijd veel plezier uit’, vertelt ze.
Examens afnemen
De taken van Schellekens – van den Oetelaar als expert Leren en Ontwikkelen zijn divers: ‘Ik voer de kennismakings- en voortgangsgesprekken met de studenten’, vertelt ze, ‘ik check de voortgang van hun leerdoelen, en geef ze waar nodig een zetje. Verder kan ik examens afnemen. Doordat ik ook als verzorgende in de praktijk werkzaam ben, kan ik dingen makkelijker uitleggen met herkenbare voorbeelden. Het is geweldig om leerlingen te zien groeien. En dankzij deze functie is mijn werk uitdagender. Daarnaast is een salarisschaal hoger ook zeer welkom.’
Werkbegeleiders coachen
Het werk van de expert Leren en Ontwikkelen heeft overlap met dat van de praktijkopleider. ‘Dat vind ik alleen maar heel leuk’, vertelt Schellekens – van den Oetelaar. ‘Er zijn ook wel verschillen. Zo begeleidt de praktijkopleider niveau 4 leerlingen, ik richt me alleen op leerlingen tot en met niveau 3. Zo ontlast ik ook de huidige praktijkopleider. Ik coach daarnaast de werkbegeleiders en kan uitleg geven over de verschillende opleidingsvarianten. Want er zijn momenteel veel mogelijkheden van ontwikkelen en het behalen van (delen) van opleidingen.’
Nieuwe expertfunctie
ZGEM is samen met andere ouderenzorgorganisaties uit de regio -De Wever en De Leyhoeve- bezig met nieuwe expertfuncties voor verzorgenden. Zo is de volgende vacature voor een expert innovatie. ZGEM woordvoerder Van Kempen: ‘Dit is volledig in lijn met de plannen van het kabinet, die zijn uitgewerkt in WOZO, het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen. Hierin wordt aangestuurd op langer thuis blijven wonen, onder andere met behulp van technologie.’
Nauw betrokken
‘Welke technologie daadwerkelijk bijdraagt aan langer thuis blijven wonen, en de verzorgende ontlast, dat is niet altijd duidelijk’, vertelt van Kempen. ‘Het is goed als een verzorgende nauw betrokken is bij innovatie en implementaties, omdat die het dichtst bij de cliënt staat en het beste kan bepalen of technologieën bijdragen aan goede zorg.’