Dit meldt V&VN naar aanleiding van een peiling onder bijna 11.000 leden. De grootste belemmeringen voor leren en ontwikkelen? Door de hoge werkdruk is er nauwelijks tijd voor, zegt 42%. Ook zijn scholingen te duur (37%) en is er te weinig scholingsbudget (21%).
Scholing onder werktijd
Bianca Buurman, voorzitter van V&VN vindt dat na twee jaar crisis er weer tijd en ruimte moet komen voor leren en ontwikkelen: ‘Er is een grote honger onder verpleegkundigen en verzorgenden om te leren en te ontwikkelen. Maar de middelen zijn te beperkt en werkgevers bieden te weinig ruimte om onder werktijd scholingen te volgen. Te vaak zijn het anderen die bepalen wat het aanbod is. Dat moet anders.’
Zeggenschap bij verzorgende
Volgens de voorzitter moet de zeggenschap over het eigen leerproces bij de verzorgenden en verpleegkundigen zelf te liggen: ‘Net zoals bij andere sectoren van de samenleving, die wél een modern personeelsbeleid hebben.’ V&VN pleit voor de invoering van een individueel scholingsbudget van minstens € 1.500 per jaar voor alle verzorgenden en verpleegkundigen, waar zij zélf over kunnen beslissen.
De verschillen tussen de beroepsgroepen zijn groot als het gaat om een eigen scholingsbudget, blijkt uit de peiling. Zo heeft slechts 10% van de verzorgenden een scholingsbudget en 23% van de verpleegkundigen, terwijl van de verpleegkundig specialisten 69% erover beschikt. Gemiddeld is 1.080 euro beschikbaar.
Minste geld voor verzorgenden
Ook qua hoeveelheid geld zijn er verschillen tussen de beroepsgroepen: verpleegkundig specialisten (€ 1.460) hebben het meest te besteden en verpleegkundigen € 972. Verzorgenden komen er het meest bekaaid vanaf, met gemiddeld € 722 per jaar.
Buurman: ‘In alle zorg-cao’s zijn grote sommen geld gereserveerd voor scholing en ontwikkeling. Dat geld wordt echter niet goed besteed. Het komt maar beperkt terecht bij verpleegkundigen en verzorgenden. Het is belangrijk dat werkgevers ervoor zorgen dat verpleegkundigen en verzorgenden daadwerkelijk zelf kunnen beschikken over opleidingsgelden. Daar spreken we hen samen met de vakbonden op aan.’
Van de verzorgenden geeft bijna een kwart (24%) aan dat ze scholingen te duur vinden en dat dit een belemmering is. Andere obstakels die genoemd worden zijn de hoge werkdruk, waardoor nauwelijks tijd voor leren is binnen de organisatie (37%) of het is te druk thuis (21%). 81% van de verzorgenden geeft aan dat er in de zorgorganisatie geen afspraken zijn over hoeveel tijd ze mogen besteden aan scholingen en trainingen.