Nog niet zo lang geleden zei longarts Sander de Hosson op de Dag van de Verzorgende dat er een zorginfarct is. Niet alleen in het ziekenhuis loopt de boel spaak, maar ik zie het ook in de VVT helemaal misgaan. Het infarct heeft zich van de slagaders naar de kleine aderen begeven, de aanvragen van de thuiszorg stromen binnen en kunnen op sommige plekken niet meer voldaan worden.
Extra diensten
Als zzp’er kom ik tegenwoordig overal: verpleeghuizen, thuiszorg, ziekenhuizen… en ik word overladen met diensten. De gaten zijn zo groot dat ik met de zomermaanden een schrikbarende stijging zag van 30 procent extra open diensten in vergelijking met vorig jaar. Ja dames en heren, deze broeder heeft voor het eerst sinds zijn afstuderen een hele maand overdag en ’s avonds gewerkt. Omdat de nood zo hoog was, boden organisaties grof geld voor zorgverleners. Ik heb voor een normaal tarief gewerkt, maar het feit dat ze me dubbel wilden betalen zegt wel hoe nijpend de situatie is. De collega’s die nog niet uitgevallen zijn, zijn stikchagrijnig van vermoeidheid. En dat begrijp ik helemaal.
Verzorgenden die stoppen
Wat is een belangrijke oorzaak van dit zorginfarct? Ik denk dat we een flinke slag kunnen slaan met de opleiding tot verzorgende. Op dit moment stopt eenderde van de nieuwe verzorgenden binnen twee jaar. Veelal jonge mensen die opeens worden geconfronteerd met cliënten met onbegrepen gedrag. Natuurlijk krijg je dit wel eens in een les te horen, maar als je dit in de praktijk beleeft, is dit toch wel even anders. En dan geven veel nieuwe zorgverleners er de brui aan.
Uit de schoolbanken
De opleiding ziet de werkvloer als rond, terwijl de zorgverleners in de praktijk het als vierkant zien… Met andere woorden: in deze sector hoor je les te krijgen aan het bed, niet in de schoolbanken waar je modules leert. Voorheen was er de inservice-opleiding: je leerde aan het bed voor lange periode op één plek. Maar in plaats daarvan kreeg ik tijdens mijn zorgopleiding in 2018 maatschappijleer en andere vakken waar ik aan het bed niks aan had. Die tijd had ik liever besteed aan leren in de praktijk. Mijn docenten stonden een of twee dagen per maand aan het bed en meestal in het ziekenhuis. Van de VVT wisten ze helemaal geen klap, en van hén moest ik dit vak leren…
Inservice-opleiding
Dus ik stel voor: laten we de hele meuk opnieuw indelen en de inservice-opleiding tot leven wekken. We pakken een leegstaande afdeling met cliënten, zetten daar studenten neer van jaar 4,3,2,1 en ook niveau van hbo tot vmbo snuffelstage met zorg. Geef ze een jaar de tijd op een afdeling… Maar zet de docenten van school dan ook gewoon op de werkvloer, zodat als leerlingen ergens tegenaan lopen, ze ook weten aan wie ze vragen kunnen stellen.
Oplossing zorginfarct
Natuurlijk moet eerst de anatomische kennis er zijn, algemene kennis is belangrijk. Maar die leer je door de cliënt aan je leerstof te koppelen en niet door je leerstof te stampen en daarna niet te weten hoe je het gaat koppelen aan een cliënt. Een korte termijn oplossing voor het zorginfarct is er niet, maar laten we nu zorgen dat het op de lange termijn wél opgelost gaat worden. Voordat we een terminaal hart hebben in de zorg…
Op zijn website blogt Julian regelmatig over de zorg >>
Wat denk jij dat de oplossing van het zorginfarct is? Reageer hieronder!
Helemaal met je eens.
Ik heb deelgenomen aan de ronde tafel gesprekken waar ook het ministerie aanwezig was. Daar heb ik gesteld dat de opzet HBO-V en MBO-V niet succesvol is gebleken omdat de aansluiten tussen de theorie en de praktijk in al die jaren niet is gerealiseerd. En dat de afgestudeerde verzorgende en verpleegkundige geen werkervaring hebben. Zoals de sector al voorspelde. Het ministerie beaamde dit en gaf als verklaring dat toen het bezwaar ingediend werd er al te veel kosten gemaakt waren om het proces (ontwikkelen van de theoretische leerweg) af te breken.
Wij betalen nu als gehele sector de, in mijn ogen, te hoge prijs hiervoor.
Ik ben dit jaar opnieuw gestart om een intensieve samenwerking te realiseren met de opleidingsscholen. En ik pleit ervoor om intern op te leiden, een beetje zoals nu met de zij-instromers gebeurt.