Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Verzorgenden ig zijn onmisbaar maar onzichtbaar’

Verzorgenden verdienen het om meer zichtbaar te zijn en erkenning te krijgen voor hun vak. Op deze manier behoud je ze, én trek je nieuwe potentiële verzorgenden aan.

Dit stellen Marieke van Wieringen is – onderzoeker bij de Vrije Universiteit Amsterdam- en Henk Nies -bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg bij de Vrije Universiteit- in een essay in het managementblad Skipr. Zij doen vanuit de Vrije Universiteit sinds 2017 onderzoek naar de stem en positie van verzorgenden ig. Voor dit onderzoek interviewden ze in september en oktober vorig jaar 25 verzorgenden, onder andere over hun ervaringen in de coronacrisis. Deze verzorgenden doen mee aan het ‘Ambassadeurstraject voor verzorgenden ig’ van V&VN.

Ervaringen tijdens coronacrisis

Ook analyseerden ze -met toestemming van de betrokkenen- informatie uit twee WhatsApp-groepen waarin 28 verzorgenden ig uit de thuiszorg en de verpleeghuiszorg sinds maart hun ervaringen delen over het werken in tijden van corona. ‘Het zijn verhalen van toewijding en frustratie, van veerkracht, loyaliteit en verbijstering. Alle uitersten hebben we gehoord en gezien. Maar zien de samenleving, beleidsmakers op landelijk niveau en het bestuur van zorgorganisaties deze uitersten? Wordt hun bijdrage aan de zorg gezien en gewaardeerd?’ vragen de onderzoekers zich af in het essay.

Bagger na applaus

Ze beschrijven hoe de verzorgenden na het ‘applaus’ de bagger over zich heen kregen. En hoe verzorgenden zich uit de naad werkten om hun cliënt tijdens het bezoekverbod goede zorg te blijven geven. Ook werden diensten van zieke medewerkers met wat kunst en vliegwerk onderling vaak wel weer ingevuld. ‘De reden: “wij zullen de mensen die van zorg afhankelijk zijn nooit aan hun lot overlaten”, en “ik zou me bijna schamen om een paar dagen vrij te zijn”.’

Bijna alle verzorgenden voelden zich niet gezien door de overheid of het RIVM tijdens de eerste coronagolf, bleek eerder uit een enquête die we hielden onder bijna 1000 verzorgenden >>

‘Verzorgenden zijn betrokken bij zorgvragers, zijn er voor hun veiligheid én welbevinden en doen dat professioneel. Het wordt tijd dat iedereen dat gaat zien en dat zij onder goede werkomstandigheden hun vak kunnen uitvoeren’, concluderen de onderzoekers. ‘Applaus en een heldenstatus hoeven niet, maar bagger en genegeerd worden is wel het laatste wat ze kunnen gebruiken. Ze willen respect en waardering, van de samenleving, van de overheid, maar ook van managers en directe collega’s in de zorg.’ Als dit gerealiseerd wordt, behoud je verzorgenden volgens de onderzoekers voor het vak, en wordt het vak aantrekkelijker voor nieuwe verzorgenden.

Lees hier het hele essay >>

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor verzorgenden met de gratis online nieuwsbrief van TVV voor verzorgenden >>