Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel onder bijna 1200 zorgprofessionals. Zorgverleners die zeggen dat ze goede zorg verlenen, vinden hun werk leuker en zijn er trotser op. Maar er zijn ook kritische geluiden: 15 procent van de ondervraagden vindt de kwaliteit van de geboden zorg regelmatig niet goed. De belangrijkste reden hiervoor is dat er onvoldoende gekwalificeerd personeel is. 9 procent geeft aan dat de veiligheid van zorg regelmatig of vaak in gevaar is. Hierbij kijken ze ook naar zichzelf: de groep ontevreden zorgverleners heeft meer behoefte aan bijscholing dan degenen die positiever zijn.
Dossiers niet gebruiksvriendelijk
Belangrijke punten van kritiek zijn dat veel dossiers het zorgproces niet centraal zetten en dat ze minder gebruiksvriendelijk zijn. Onderzoeker Anke de Veer: ‘Cliënten hebben voor hun zorg vaak te maken met meerdere zorgverleners die bovendien in verschillende zorgsettings werkzaam kunnen zijn. De cliënt is gebaat bij een goede verslaglegging en overdracht, zodat iedereen weet wat er speelt en wat er is afgesproken. Dit verkleint de kans op fouten en is dus essentieel voor de kwaliteit van zorg.’