De huidige cao zou eind dit jaar aflopen, maar er is overeengekomen dat die nog tot eind 2024 doorloopt. Dit jaar krijgt het personeel er per 1 oktober 5 procent bij. Volgend jaar komt daar in twee stappen nog eens 5 procent bovenop, op 1 maart 2,5 en per 1 oktober nog eens 2,5 procent.
15 procent loonsverhoging
Eerder gaven vakbonden FNV en NU’91 de voorgestelde 10 procent tot eind 2024 te weinig en wilden beiden 15 procent loonsverhoging. NU’91 gaf in een interview met ons aan dat hier niet over te onderhandelen viel, aldus woordvoerder Michel van Erp. FNV meldt ook 15 procent erbij te willen, en dat daarnaast de lonen tijdelijk gekoppeld worden aan de inflatie. Dus de afgesproken loonsverhoging lager uitvalt dan de inflatie, moet het salaris in juli 2024 extra verhoogd worden met het verschil.
Deze eisen zijn in de onderhandelingen gesneuveld, al is er wel sprake van een bodembedrag als het gaat om de loonstijgingen. Dat betekent dat mensen in de laagste schalen er meer op vooruitgaan dan de afgesproken 10 procent over twee jaar, namelijk ongeveer14 procent.
Verhoging reiskostenvergoeding
De reiskostenvergoeding voor woonwerk-verkeer stijgt met liefst 70 procent en gaat van 10 naar 17 cent per kilometer. En er geldt straks geen maximalisatie meer van de onregelmatigheidstoeslag, waarmee werknemers in de midden- en hoogste salarisschalen te maken hadden.
Eerste keus
Bonden en werkgevers hebben afgesproken dat personeel in vaste dienst eerste keus krijgt bij de invulling van roosters. ‘Hiermee hopen we een einde te maken aan het ‘cherry picking’ van zzp’ers, waardoor vaak de meest zware diensten (met name nachtdiensten) door de vaste werknemers werd gedaan. Meer lucht en een verbeterde werk-privé balans voor vaste medewerkers dus’, zegt onderhandelaar Bert de Haas van FNV.
Lestijd is werktijd
Verder wordt alle lestijd van leerlingen in het beroepsonderwijs met ingang van de nieuwe cao als werktijd gezien. De Haas: ‘Dit is een flinke verbetering en deze afspraak is heel belangrijk om jonge mensen te behouden. We hebben de instroom hard nodig.’
Stemmen over akkoord
Eerder zei de FNV al dat veel VVT-medewerkers door de inflatie financieel steeds minder goed rondkomen. Woensdag was de derde onderhandelingsronde voor de cao gestart. Het was de laatste in een serie van drie rondes die deze maand hebben plaatsgevonden. De leden moeten nog stemmen over het bereikte akkoord.
Heb jij vragen over dit nieuwe akkoord? Mail ons: redactie.tvv@bsl.nl