‘Minister voor langdurige zorg Conny Helder schreef in juni aan de Kamer dat er weliswaar voor het eerst een daling zichtbaar is in de ervaren regeldruk maar dat die voorzichtig was en niet in de volle breedte van de zorg’, zegt Van de Schoot in een persbericht.
Schrappen van regels
‘De boosdoeners achter dit probleem en de oplossingen zijn bekend’, aldus Van de Schoot, ‘het simpelweg schrappen van regels is niet genoeg om administratieve lasten in de langdurige zorg blijvend te verminderen.’ Om regeldruk duurzaam aan te pakken moet men naar de dieperliggende oorzaken kijken, vindt Van de Schoot. In het Vilans-rapport ‘Regeldruk in de langdurige zorg – de boosdoeners blootgelegd’ worden 5 oorzaken van regeldruk blootgelegd in de verpleeghuiszorg, wijkverpleging en gehandicaptenzorg.
Vijf oorzaken van regeldruk
Er werden vijf ‘mechanismen’ gevonden die de regeldruk in de drie zorgsectoren lijken te veroorzaken en in stand lijken te houden. Van de Schoot: ‘Dat gaat om dat het nut en noodzaak van regels verschillend worden ervaren door verschillende partijen in de zorg, dat de werkprocessen niet efficiënt zijn, dat er gebrek aan vertrouwen is in elkaar en dat de herkomst en verplichting van regels onduidelijk zijn.’
Angst
Van de Schoot: ‘Je kunt dit als volgt beschrijven: De verpleegkundige is bang voor de directie, de directie is bang voor de raad van toezicht, de raad van toezicht is bang voor de inspectie, de NZa en de verzekeraar, toezichthouders zijn bang voor het ministerie, het ministerie is bang voor de politiek, de politiek is bang voor de publieke opinie. Angst is een slechte raadgever, ook in de zorg.’
Schijnveiligheid
Als we ervoor willen zorgen dat de regeldruk vermindert in de zorg, is het belangrijk om deze schijnveiligheid aan te pakken, aldus Van de Schoot. ‘Binnen organisaties moeten zorgmedewerkers weer kunnen en durven vertrouwen op hun eigen professionaliteit, zonder zich in te dekken uit angst voor inspectie of wantrouwen van collega’s. Dit vraagt om andere, nieuwe vormen van samenwerken, toezicht en verantwoording waarbij vertrouwen en samenwerking centraal staan.’
Welke administratie vind jij onnodig (en tijdrovend) om te doen?